Work

Relatiemanagement, zo doe je het

Relatiemanagement

Relatiemanagement, zo doe je het

Relatiemanagement is het opbouwen, verdiepen en verstevigen van langdurige relaties met je klanten. Hierbij is het belangrijk dat de klant centraal staat. Klanten worden steeds minder loyaal en dat komt door het toenemende aanbod van bedrijven door het internet. In deze blog lees je, hoe je het beste je klanten relaties onderhoudt.

Relatiegeschenken

Misschien heb je er al ooit eens van gehoord. De wet van wederkerigheid van Robert Cialdini. Dit houdt in dat wanneer jij een persoon iets geeft, deze persoon jou iets zal proberen terug te geven. Laat daarom relatiegeschenken bedrukken met het logo of een tekst van jouw bedrijf erop. Geef een product wat echt waarde toevoegt en niet zomaar wordt weggegooid in de prullenbak. Bij het geven van relatiegeschenken trigger je jouw klanten dus om ook iets aan jou te geven. 

Relaties managen

Het is belangrijk om als bedrijf inzicht te hebben in je relaties. Veel bedrijven vergeten om hun relaties te managen. Dit komt omdat ze vaak gefocust zijn op hun eigen vak. Terwijl we vaak wel weten hoe belangrijk relaties en netwerken zijn voor succes. Neem daarom 1 dag per maand om al je contacten door te nemen. Maak hierbij een lijst van klanten die commercieel belangrijk zijn. Houd de lijst kort voor een goede focus per klant. Maak vervolgens een planning wanneer je de de klanten wilt benaderen en met welke specifieke acties je dit wilt doen. Dit hoeven geen speciale acties te zijn, alleen bijkletsen is ook een mogelijkheid.  

Offline en online

Wanneer je weet welke relaties prioriteit nodig hebben, is het nu zaak om te weten welke aanpak het beste werkt. Want elke klant heeft een andere benadering nodig. Sommigen klanten vinden een offline en online benadering prettig. Dit is sterk afhankelijk van de interesses en de situatie van de relatie. Ga eens lunchen met een relatie of stuur hem of haar een email of social media bericht. Een combinatie van offline en online is meestal de beste optie. Het belangrijkste is dat er persoonlijk aandacht wordt gegeven voor de relatie. 

Bijeenkomsten en evenementen

Bij relatiemanagement is netwerken onwijs belangrijk. Ga daarom eens in de zoveel tijd naar een netwerkborrel of een evenement. Op zulke bijeenkomsten worden veel nieuwe relaties aangegaan. Tijdens een evenement ontmoet je al snel een stuk of 10 mensen. Hierbij is het belangrijk om alleen naar netwerkborrels en evenementen te gaan, die nuttig zijn voor jouw onderneming. Tijd is erg schaars en daarom is het belangrijk om naar netwerkborrels en evenementen te gaan waar je mensen ontmoet waar je ook echt iets aan hebt.  

Uiteindelijk draait het maar om één ding en dat is aandacht. Wanneer een relatie merkt dat zijn of haar aandacht is verloren,is de kans groter dat de relatie wordt verbroken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *