Lifestyle

Meditatie iets voor jou? Lees het hier

Meditatie

Bij meditatie denken we al gelijk aan monniken die urenlang in een kleermakerszit zitten met hun ogen dicht. Maar niets is minder waar. Tegenwoordig leven de meesten mensen een hectisch en druk leventje. Hierdoor hebben we vaak niet eens tijd voor ons zelf. Ook hebben we soms moeite om ons te focussen. Met meditatie zorg je voor een moment voor jezelf en train je het brein om super goed te focussen.

Wat is meditatie

Meditatie is een techniek waarmee de geest tot rust komt. Het is hierbij belangrijk om bewust te worden van bepaalde denk staten. Dit is anders als we bijvoorbeeld aan het werk zijn of aan het autorijden zijn. Het brein is vaak afgeleid endwaalt af tot bepaalde gedachten. Met meditatie probeer je bepaalde gedachten te herkennen en vervolgens los te laten. 

Bewustzijn

Bewustzijn is een makkelijk maar toch moeilijk begrip. Een ideale staat van bewustzijn geeft een gevoel van stilte, rust en gelukzaligheid. De neuropsychologie erkent de werking van mediteren. Hierbij draait het niet om gedachten te controleren maar juist te herkennen. Wanneer gedachten worden herkend, word je er bewust van. Met het bewust worden van de gedachten bepaal je zelf of je met de gedachten doorgaat of dat je weer doorgaat met waar je mee bezig was. Bij genoeg training bereik je uiteindelijk ultieme focus.

Observatie

Bij meditatie draait het dus om observatie van je eigen gedachtes. Wanneer je positieve of negatieve gedachten hebt is het noodzakelijk om dit goed te observeren en niet weg te stoppen. De gedachten horen bij ons en het is niet nodig om dit los te laten.

Doel van meditatie

Het doel van mediteren is voor iedereen anders. De één wilt ontsnappen uit hun hectische en druk leventje, waarbij de ander op zoek is naar focus en helderheid. Meditatie is voor diverse doelen mogelijkheid. Mensen die elke dag mediteren zien dingen duidelijker. Ze luisteren namelijk niet naar hun gedachten maar observeren dit en proberen hierop een objectief oordeel te vestigen. Mediteren zorgt er verder voor dat je meer compassie en liefdevoller wordt. Ook zorgt meditatie ervoor dat je minder snel gefrustreerd raakt. Je ervaart minder stress en je concentratie wordt veel beter. Je herkent mentale patronen die je vervolgens leert los te laten. Het belangrijkste gevolg van meditatie is dat je beter in het moment leeft en minder in gedachten leeft.

Hoe moet je mediteren?

Neem elke dag zo’n 10 minuten de tijd om te mediteren. Bepaal zelf wanneer je dit doet. De ochtend is hier een goed moment voor, omdat je dan net aan je dag begint. Zorg dat je in een rustige en kalme kamer bevindt. 

Ga comfortabel zitten, dit kan op de grond of op een stoel. Zorg dat je een rechte rug hebt. Haal vervolgens een paar keer diep in en adem uit met je neus. Herhaal dit een paar keer en doe vervolgens je ogen dicht. Haal vervolgens weer op een natuurlijke manier adem.

Voel het gewicht van je lichaam in de stoel of grond drukken. Probeer hierop te focussen. Luister vervolgens naar de geluiden om je heen. Wanneer je dit hebt gedaan is het tijd om te focussen op je lichaam. Hoe voelt het lichaam zich? Begin bij je hoofd en eindig bij je tenen. Observeer hoe je lichaam zich voelt. Voelt het zwaar of licht? Ervaar je bepaalde emoties? Als je niks herkent is dat ook prima. 

Vervolgens is het tijd om je te focussen op je ademhaling. Elke ademhaling is anders. De één is wat langer dan de ander. Na verloop van tijd merk je dat je gedachten aan het afdwalen zijn. Wanneer dit het geval is probeer dan de ademhalingen te tellen. Van 1 tot 10 en dan weer terug naar 1. 

Op het moment dat je merkt dat je gedachten aan het afdwalen zijn ga dan weer terug met het tellen van de ademhalingen. Doe dit een tijdje. Vervolgens laat je al je focus op de ademhaling los. Nu mag aan alles denken waar je op dat moment aan wilt denken. 

Focus hierna weer op het gewicht van je lichaam wat zich drukt tegen de stoel of op de grond. Luister naar geluiden om je heen en probeer weer terug te komen in de ruimte waarin je je bevindt. Wanneer je er klaar voor bent doe je weer je ogen open.

Probeer dit tenminste een week uit en kijk of meditatie iets voor jou is. Waarschijnlijk voel je na een aantal dagen al dat je jouw gedachten anders benadert en dat je beter in je vel begint te zitten. 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *